Scoutdräkten

Alla Sveriges scoutförbund har sedan 2007 en gemensam kollektion med flera plagg, däribland scoutskjortan. De nya scouttröjorna med scoutrådets logga räknas som fullvärdiga scoutplagg och går bra att använda istället för skjorta i sammanhang där scoutdräkt skall bäras.

Scoutdräkt

Scoutdräkten har flera syften. Den är dels en identitetsbärare för scouter över hela världen. Den är också ett sätt att minska skillnaderna mellan ungdomar från olika delar av samhället genom att de bär likadana kläder. Scoutdräkten bör också vara ett praktiskt plagg i scoutverksamheten.

Scoutdräkt bör bäras i all scoutverksamhet.

Scoutdräkten består av halsduk med sölja som bärs tillsammans med antingen skjorta, pikétröja eller t-shirt. Vilket plagg som bärs avgörs främst av den enskilde scouten, även om det till vissa speciella händelser kan finnas tydliga önskemål om ett visst plagg.

Korrekt scoutdräkt består av:
* Kår-, förbunds-, råds- eller arrangemangs-halsduk med sölja
* Scoutskjorta, pikétröja eller t-shirt med korrekt påsydda märken.
Undvik färger på kompletterande plagg som kolliderar med dräkten som helhet.

Halsduk

Halsduk skall rullas hårt med cirka 10 cm snibb. Förbundshalsduk, liksom kår-, sektions-, råds- eller arrangemangshalsduk sammanbinds med sölja och bärs under kragen.

Beställa

Scoutkläder kan beställas här. Glöm ej att ange att ni tillhör Kävlinge Scoutkår, då får kåren en liten del av förtjänsten.

Märkesplacering

Du kan se hur märken skall sys på scoutskjortan här.